20 okt 2014

Jury Marie Kleine-Gartman Pen 2014

0 Comment

De jury bestaat dit jaar uit Max Arian, Naima Azough en Anoek Nuyens.

Max Arian (1940) studeerde politicologie aan de Universiteit van Amsterdam en werd daarna journalist. Hij was redacteur Cultuur en Buitenland van het weekblad De Groene Amsterdammer,  waarin hij nog altijd met regelmaat publiceert en vooral schrijft over vernieuwend toneel en muziektheater. Voor Toneel Theatraal en later voor TM  schreef hij een oeuvre aan artikelen over theater en opera bij elkaar. Als middelbare scholier genoot hij, zoals veel scholieren in die tijd, veel en vaak van de tentoonstellingen die Sandberg organiseerde in het Stedelijk Museum. Een opdracht voor het schrijven van een biografie over Wil Sandberg  kreeg hij oorspronkelijk van het Amsterdamse Fonds voor de Kunst. Hij is eindredacteur van De Brug, het blad van SIVMO (Steuncomité Israëlische Vredes- en Mensenrechten Organisaties) dat zich bezig houdt met de problemen in het Midden Oosten.
www.maxarian.nl

Naima Azough (1972) is momenteel programmamaker, adviseur en debatleider. Zij werd geboren in Marokko en groeide op in Rotterdam. Ze studeerde Engels en Duits in Antwerpen en daarna politieke wetenschappen in Amsterdam. Na als programmamaker bij onder andere De Balie, IKON, het Tropeninstituut en de Nederlandse Moslimomroep te hebben gewerkt, kwam ze in 2002 voor Groen Links in de Tweede Kamer. Dat deed ze tot aan de verkiezingen van 2010. Ze was de eerste jaren woordvoerder Jeugdzorg, VWS en integratiebeleid en de laatste vier jaar woordvoerder op het terrein van justitie, politie en vreemdelingenzaken. Ze was bestuurslid van MamaCash, het Prins Bernhard Cultuurfonds . Nu is ze bestuurslid bij Stichting SOUK, Scapino Ballet en lid RvA vrouwenorganisatie Nisa voor Nisa. Ze publiceerde in 1999 de boeken Het patatpantheon: de groepscultuur van een nieuwe generatie en Marokkanen, landgenoten: drie generaties Marokkanen in Nederland”, schreef mee aan Vrijheid als Ideaal (2005). In 2011 was zij medeverantwoordelijk voor de docuserie De IJzeren Vogel en maakte in 2013 met Ange Wieberdink de NTR-documentaire Ik neem je mee, over kinderen met een beperking in Nederland en Marokko. In 2014 publiceerde ze in het kader van de herdenking van het bombardement op Rotterdam het essay “Het heden: een welkome gast“.

Anoek Nuyens (1984) werd met haar essay Westen, Wake Up ! (LINK naar Essay op de Site) de winnaar van vorig jaar en schrijft het Marie Kleine-Gartman Essay 2013, begin december o.a. hier te lezen. Zij is essayist, theatermaker en dramaturg en werkt(e) onder andere in Kinshasa, Brussel, Berlijn en Amsterdam. In 2012 verscheen Listen to the bloody machine. Creating Kris Verdonck’s End dat ze schreef met Marianne van Kerkhoven . Op dit moment schrijft ze aan een nieuw boek(je) in opdracht van de Nieuwe Toneelbibliotheek.  Ze schrijft essays en artikelen waarin ze opvallende verschuivingen binnen onze huidige tijd probeert te duiden. Als dramaturg en theatermaker werkt(e) ze samen met o.a. Marjolijn van HeemstraLizzy Timmers. Ze verzorgde de randprogrammering voor Het Nederlands Theaterfestival 2014. Met Lynn Berger schrijft ze de serie ‘Dossier Staatsgeheimen’ voor De Correspondent. In 2015 gaat haar eerste solovoorstelling bij Frascati in première.
www.anoeknuyens.com

[omhoog]