06 dec 2014

Even voorstellen: Simon van den Berg

0 Comment
Simon van den Berg

Simon van den Berg

Simon van den Berg is de theatercriticus die regelmatig de aanstichter is van een levendige Facebook discussie. Hij was de student die met andere studenten het heft in eigen hand nam en in 1997 een van de eerste online magazines opzette: www.moose.nl. Vanaf het moment dat daar voor het eerst een recensie van zijn hand verscheen neemt hij actief positie in het debat over theaterkritiek: Schrijvend, debatterend, schrijfworkshops gevend, en organiserend – voor het laatste TF nog Sterrenstof, een discussie over sterren en ballen bij recensies.

Zijn essay
Als talent betekent dat iets nog tot ontwikkeling moet komen, mag je Simon van den Berg geen talent meer noemen. Camera’ s zonder beeld is maar één parel in een breed spectrum van teksten. Met het Parool en de Theatermaker als thuisbasis werkt hij voor tal van uitgaven (Frascati Magazine, Stadsschouwburg Journaal, etc . Met Hideous (wo)men, dat in De Gids, Nederlands oudste literaire tijdschrift verscheen, bewees hij zichzelf ook als essayist. Gracieus meanderend door de landschappen van het theater, de filosofie en de media geeft hij context en betekenis aan een productie waar veel toeschouwers (en critici ) geen raad mee wisten.

Hideous (wo)men - Toneelgroep Oostpool ©Sanne Peper

Hideous (wo)men – Toneelgroep Oostpool ©Sanne Peper

“De spiedende videocamera zag ik in Hideous (wo)men van Toneelgroep Oostpool / Boogaerdt & Van der Schoot en regisseur Susanne Kennedy. Een on¬barmhartige voorstelling op de grens van performance en mime, waarin vijf groteske poppen zich bewegen door een ronddraaiend horrorkabinet.”
“De neiging om je altijd bekeken te voelen door de camera’s van je eigen realitysoap en je gedrag daarop aan te passen is een van de gevolgen van wat de Duitse filosoof en kunstcriticus Boris Groys ‘self- design’ noemt. ‘Vandaag de dag is iedereen onderworpen aan esthetische waardebepaling,’ schrijft hij in het essay ‘Self-Design and Aesthetic Responsibility’ (2008). ‘Iedereen moet de verantwoordelijkheid nemen voor zijn of haar optreden in de wereld.’”

“Onder invloed van de beeldenstroom van de massamedia gingen theatermakers de projecties in hun voorstellingen steeds meer enten op nieuwsprogramma’s, reality-tv en homevideo. De projectie was steeds het geësthetiseerde, vormgegeven beeld, maar tegelijkertijd kon je op het toneel zien hoe die beelden gemaakt werden, en dus de smerige werkelijkheid achter het design.”

“Hideous (wo)men is een voorstelling die je als toeschouwer voortdurend vraagt: wat kom je hier doen? Wat wil je eigenlijk zien in het theater? Mijn antwoord is dat ik altijd op zoek ben naar scherven van authenticiteit die fonkelen achter de vormgegeven oppervlakte. Die werkelijkheid is niet afstotelijk, maar juist in haar onvolmaaktheid hoopgevend. Hideous (wo)men probeert uit alle macht haar oppervlakte intact te laten en die hoop te smoren. Maar in mijn behoefte aan echte mensen denk ik aan de acteurs achter het decor. Ik verbeeld me dat ze nooit iets leukers hebben gedaan dan deze voorstelling spelen.”

Meer lezen van Simon van den Berg?
De levensdrift van Boukje Schweigman – gepubliceerd in ‘Frascati Magazine’

Wervel - Boukje Schweigman ©Jochem Jurgens

Wervel – Boukje Schweigman ©Jochem Jurgens

De ironische utopie – gepubliceerd in ‘Theatermaker’
Wat heeft Duitsland dat wij niet hebben – gepubliceerd in het ‘Stadsschouwburg Journaal’

Zijn Curriculum Vitae
Simon van den Berg (1975) is theaterjournalist. Hij studeerde theaterwetenschap in Amsterdam en Berlijn en is sinds 2006 recensent voor Het Parool en redacteur van vakblad Theatermaker. In 1997 was hij een van de oprichters van theaterwebsite Moose en in 2012 was hij betrokken bij het opzetten van de dagelijkse kritiekensite Theaterkrant.nl.

Wat wij van hem wilden weten

Welke theatermaker is jouw favoriet?
Het Nederlands theater is me dierbaar van Marieke de Kleine tot Merel de Groot, van Jan Decorte tot Gijs de Lange en van Rik van den Bos tot Ivo van Hove.

Zijn er critici waar jij altijd heel scherp op let?
Ja, maar die schrijven meestal niet over theater.

Waaraan moet voor jou een goed essay voldoen?
Eigenlijk heb ik geen idee wat een esseej is, laat staan een goed esseej.

Wat mis je in de hedendaagse theaterkritiek?
Geld.

[omhoog]