10 apr 2019

Genomineerd: Evelien Lindeboom

0 Comment

Met haar essay ‘Inclusief, exclusief’ werd Evelien Lindeboom genomineerd voor de Marie Kleine-Gartman Essayprijs 2019. Zij krijgt een mentoraat aangeboden bij De Nieuwe Garde, het platform waar ambitieuze essayisten en betrokken tijdschriften elkaar ontmoeten.

In het essay neemt Lindeboom ons mee naar de voorstelling Allemaal mensen van Marcus Azzini. Zij beschrijft vervolgens hoe het actuele identiteitsdenken – bedoeld om ons te bevrijden van stereotyperingen – al te vaak juist restrictief werkt en leidt tot een houdgreep waaraan het lastig ontsnappen is. Zelfs voor kunstenaars. ‘Waar de een zich niet vrij voelt om buiten zijn of haar eigen rol te treden,’ zo schrijft ze, ‘moet de ander juist verdedigen waarom hij liever binnen een bepaald kader blijft. Ook in de samenleving lijkt de angst voor hokjes-denken de hokjes alleen maar dichter te timmeren. Uit angst voor ongemak en onbegrip, blijven veel mensen maar liever helemaal op eigen terrein.’

Haar benadering van dit onderwerp is origineel, zeker in vergelijking met veel andere inzendingen. Het essay is op een prettige manier zelfreflectief en zelfbewust; hierdoor wordt de lezer meegevoerd. De jury waardeert de behendigheid waarmee de auteur langs allerlei prangende en ingewikkelde kwesties manoeuvreert.

In haar essay wijst Lindeboom op het belang van culturele toe-eigening voor de kunst, juist omdat de verbeelding, de nieuwsgierigheid buiten het zelf, een drijvende kracht is. Vanwege de té negatieve connotatie van het woord ‘toe-eigening’, gebruikt ze liever het woord ‘lenen’. Ze stelt: ‘Als toe-eigenen klakkeloos is, dan doet de kunstenaar het tegenovergestelde. Als iemand goed kan luisteren, dan is het wel de schrijver of theatermaker. Er wordt niet afgepakt, maar eigengemaakt. Het onderwerp wordt bestudeerd en omhelsd, en van daaruit groeit iets nieuws dat stereotypen overstijgt en mensen verbindt in plaats van verdeelt.’

Evelien Lindeboom (1981) is freelance journalist en (eind)redacteur. Aan verschillende media levert ze bijdragen over beeldende kunst, literatuur en fotografie. Zo schrijft ze achtergrondverhalen en kunstenaarsinterviews voor onder andere het FD en fotografiemagazine Pf. Het liefst richt ze haar blik daar waar psychologie, kunst en maatschappij elkaar raken.

[omhoog]